تغییرات میکروبیوم روده و ارتباط آن با چندین بیومارکر دیابت نوع 2

20 ژوئن 2016- یک تحقیق جدید نشان داده است که ارتباطاتی بین تغییرات در جمعیت میکروبی روده و چندین مارکر چاقی و دیابت نوع 2 وجود دارد.

هم اکنون تصور می‌شود که تغییر در میکروبیوم روده و ژنهای مرتبط با آن، در بروز چاقی و دیابت نوع 2 ، از طریق مکانیسم‌های پیچیده‌ای که به طور کامل روشن نشده‌اند، دخالت دارند.

تاکنون، دانشمندان بر روی درک نقش یک تغییر میکروبی در روده بر روی یک مارکر تمرکز کرده بودند. این تحقیق جدید نشان می‌دهد که تغییرات میکروبیومی ممکن است در حقیقت اثرات احتمالی بیشتر یا کمتری بر تقریباً همه چیز در بدن میزبان داشته باشد.

محققان دریافتند که بیش از 27 مارکر متابولیکی شامل: چربی بدن، HbA1c، مقاومت به انسولین(HOMA-IR)، تنظیم اشتها و فاکتورهای التهابی با تغییرات میکروبیومی در ارتباط هستند، این ارتباط بیانگر چنین اثرات موجی می باشند.

یک تیم از دانشمندان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه Jiao Tong در شانگهای به آنالیز اطلاعات توالی DNA میکروبیوم روده در جمعیت‌های مختلف: جوانان چینی لاغر در مقابل چاق و افراد بالغ چینی که تحت عمل جراحی باریاتریک (لاغری) قرار گرفته بودند، پرداختند.

آنها گروهی از ژنهای مربوط به گونه‌های خاص میکروبی را جدا کردند تا تعیین کنند که چه میزان از کنترل ژنتیکی چاقی، از میکروبیوم روده منشاء می‌گیرد.

 یافته‌های این تحقیق که در مجله‌ی Nature Medicine منتشر شده است، نشان می‌دهد که حدود 200 خوشه‌ی ژنی میکروبی وجود دارد که می‌تواند بر روی بیش از 100" [1]core genes" که نقش آنها در چاقی شناخته شده است، تاثیر گذارد.

 محققان عملکرد ژنهای میکروبیال روده را مشخص کرده و همانطور که انتظار داشتند، برخی از آنها در تجمع چربی نقش داشته و برخی دیگر در تنظیم التهاب دخیل بودند.

 آنها همچنین ارتباط برخی از گونه‌های میکروبهای روده‌ای را در برخی از افراد چاق با: مسیرهای دفع معیوب گلوکز، مولکولهای پیش التهابی و همچنین متابولیت‌هایی که به عنوان عوامل خطر برای دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی شناخته  شده‌اند، کشف کردند.

همه‌ی این  مطالب نشان می‌دهد که احتمالاً یک ارتباط علی و معلولی بین تغییرات در میکروبیوم روده، ژنهای مرتبط با آن و ویژگی‌های متابولیکی که قبلاً ذکر گردید، وجود دارد. چنین ویژگی‌ها یا صفاتی می‌توانند نتیجه‌ی کار هزاران تغییر ژنی در میکروبیوم روده و همکاری آنها با هم باشد. اکثریت قریب به اتفاق آنها تنها دارای اثرات کوچکی هستند اما در تعامل با یکدیگر می‌توانند تأثیراتی قوی را اعمال کنند.

 درحال حاضر محققان باید به بررسی چگونگی ترکیب صدها یا هزاران ژن میکروبی روده از طریق راههای  بسیار پیچیده بپردازند، همچنین آنها باید تاثیر این ارتباطات و تغییرات را در بروز اختلالات متابولیکی بررسی کنند.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/gut-microbiome-changes-linked-to-numerous-biomarkers-of-type-2-diabetes-93433919.html

 



[1]Core genes  ژن هایی هستند که فاکتور مشترک را در یک گونه تشکیل می دهند. به عنوان مثال چند گونهE. coli وجود دارد، که همه دارای برخی تفاوت ها در ژنوم هستند، اما گروهی از ژن ها که در همه ی این گونه های مختلف مشترک می باشند و برای زنده ماندن ضروری هستند به عنوان ژن های اصلی یاCore genes این گونه شناخته می شوند.